Toegevoegd op: 17 januari 2023
Door: Malin Winter / Foto: Kick Smeets
Voor zijn werk bij Jungle bracht Francis Langedijk mankementen in sociale huurwoningen in kaart. Vaak werden deze mankementen door de huiseigenaren niet opgelost. De problemen die hij tegenkwam kon hij ook zelf fixen. Daarom zette hij samen met Jannekee Jansen op de Haar, directeur bij Jungle, de FIXbrigade op. De grondige reparaties die zij gratis uitvoeren, schelen mensen honderden euro’s aan energiekosten.
‘Bij Jungle helpen we bewoners met een smalle beurs met verduurzaming', vertelt Jannekee. ‘Zij hebben vaak niet de financiële middelen om mee te gaan in duurzame ontwikkelingen, terwijl dat wel tot kostenbesparingen kan leiden. Deze mensen kloppen vaak aan met klachten over de staat van hun huis. Wij brengen deze mankementen in kaart, maar met de meldingen die we maken bij huiseigenaren wordt niks gedaan.' Francis haakt aan: ‘Alle problemen die ik in die huizen tegenkom kan ik ook zelf fixen, dacht ik steeds. Daarom hebben we de FIXbrigade opgezet. We brengen radiatorfolie aan, fixen de rubbers rondom sluit- en raamwerk en vervangen gloeilampen voor ledverlichting. Iedereen die een inkomen heeft onder 140% van het minimumloon kan zich bij ons aanmelden.’
De FIXbrigade onderscheidt zich van andere projecten die energiearmoede bestrijden, gaat Jannekee verder: ‘Energiecoaches adviseren en zorgen ervoor dat mensen energiebesparende producten krijgen. Wij gaan een stapje verder en verrichten ook grondige reparaties. Met een bakfiets vol gereedschap komen we bij de klant aan. Een tochtstrip plakken is nutteloos als het raam scheef in zijn sponning hangt en dus niet dicht kan.’ ‘Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel’, benadrukt Francis.
Jannekee legt uit dat ze vaak over de vloer komen bij mensen die moeilijk aansluiting vinden in de maatschappij: ‘Ze voelen zich in de steek gelaten door instanties. Bij ons voelen ze zich serieus genomen omdat wij hen echt helpen.’ ‘Als we bij mensen thuis komen, maken we eerst een praatje, zodat ze zich op hun gemak voelen’, gaat Francis verder. ‘Dat is ook leerzaam voor de leerlingfixers die bij ons werken. Dit zijn vaak mensen die lastiger aan een reguliere baan komen door een taalachterstand. Bij ons krijgen ze de ruimte om Nederlands te leren spreken.'
'De reparaties die we verrichten, hebben vaak grote impact op het leven van mensen. Laatst stond een dame op de stoep met een grote bos bloemen. Door onze reparaties werd de kamer van haar dochter eindelijk warm. Een andere klant liet ons weten dat ze haar verwarming nu maar op 19 graden hoefde te zetten, in plaats van op 23. Haar energierekening was daardoor met honderden euro’s gedaald.'
Door de huidige energiecrisis ziet Jannekee het probleem steeds groter worden: ‘Er kloppen steeds meer mensen bij ons aan. Ook mensen met middeninkomens komen in de knel. Van andere gemeentes en stadsdelen krijgen we vragen om bij hen FIXbrigades op te zetten. We zijn inmiddels ook actief in Amsterdam Noord en Nieuw-West. Daarnaast zijn we FIXbrigade Nederland aan het opzetten. Energiearmoede is een probleem in heel Nederland, niet alleen in Amsterdam.’