Spring naar inhoud

“We belden 700 gezinnen om te vragen hoe het gaat.”

Geplaatst op: 1 april 2020

Abelhamid werd vorig jaar Amsterdammer van het jaar. Hij werd dat omdat hij ‘de Studiezalen’ oprichtte. Nu, tijdens de coronacrisis, ondersteunt hij de gezinnen en kinderen die vóór corona gebruik maakten van de studiezalen. Lees hier hoe hij dat doet.

Abdelhamid: “De vraag was: onder welke omstandigheden leren en studeren kinderen nou het beste? In één van de 26 Amsterdamse studiezalen konden kinderen dan bijvoorbeeld werken op het internet met een laptop. Nu hebben we contact gezocht met al deze kinderen en hun ouders om te vragen hoe het met ze gaat, en wat de zorgen momenteel zijn. We belden dus 700 gezinnen en hoorden veel verhalen”.

Kansenongelijkheid vergroot

“Al snel begrepen wij dat de coronatoestand problemen oplevert en ook de kansenongelijkheid enorm vergroot. Zo hoorden we van een moeder dat zij nu thuis haar kinderen met een beperking heeft, en niet weg kan om boodschappen te doen. Sommige gezinnen hebben geen internet, of in gezinnen met 6 kinderen is er soms maar 1 laptop. Je begrijpt dat dat niet zomaar is. Deze gezinnen hebben weinig geld. Niet iedereen wil daar open over zijn. Dus stellen we de vraag: kén je iemand die geen internet heeft, of kén je iemand die boodschappen nodig heeft? Als duidelijk is dat het benaderde gezin onze hulp kan gebruiken, dan geven wij zo snel mogelijk. Het liefst dezelfde avond nog!”

"Sommige gezinnen hebben geen internet."

Knappe koppen van Shell

“Het begon met een jongedame die 18 tassen boodschappen deed voor gezinnen die dat hard nodig hadden. Vervolgens beloofde de Rabobank om 100 maaltijdpakketten te doneren, en gaat de KPN bij 13 mensen het internet verzorgen. Shell gaat 18 knappe koppen regelen om aan de kinderen online  les te geven in bètavakken als wiskunde en scheikunde en de vrijwilligerscentrale Amsterdam gaat vrijwilligers koppelen aan de gezinnen die in deze tijden van corona specifieke hulp kunnen gebruiken.”

 

Meest urgente zorgen oplossen

“Vanuit de studiezalen hadden wij al veel persoonlijk contact met de gezinnen. Nu in deze gekke tijden, weten wij ze dus ook snel te vinden. Dat is heel belangrijk, want nu kunnen wij dus ook snel inventariseren wat er nodig is en proberen hun meest urgente zorgen op te lossen.”

Meer weten?

Lees meer over dit initiatief

Deel dit verhaal

Uitgelichte verhalen

"Mooi dat we die lichtpuntjes kunnen bieden."

Lees meer

Kaartje sturen naar ouderen.

Goed bezig! Kan jouw initiatief hulp gebruiken?

Stuur je initiatief in

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte



Cancel